فهرست مطالب :

ثبت شرکت تعاونی در شهر قدس

به وجود آوردن و ثبت شرکت تعاونی در شهر قدس به وسیله ی عده‌ای که دارای شرایط قید شده در اساسنامه است، تشکیل می شود. حداکثر اعضا ۷ نفر می باشند. شرکت به وسیله ی قوانین و مقررات وضع شده در وزارت تعاون تنظیم می گردد.
در این مقاله، درباره ی شرکت‌های تعاونی، اهداف این شرکت ها، انواع آنها و همچنین درباره ی چگونگی ثبت شرکت‌های تعاونی در شهر قدس به توضیح و بررسی می پردازیم.

ثبت شرکت تعاونی در شهر قدس چیست؟

شرکت تعاونی، زیر مجموعه ی شرکت‌های تجارتی است. با این حال مطالعه کردن در مورد ثبت و تشکیل شرکت‌های تعاونی در شهر قدس باعث درک این موضوع می شود که؛ این شرکت‌ها در راستای رفع مشکلات و تأمین مایحتاج عمومی تلاش می‌کنند… فعالیت شرکت‌های تعاونی، زیر نظر وزارت کار، رفاه و وزارت تعاون انجام می‌پذیرد.
این شرکت‌ها در زمینه‌هایی نظیر؛ تولید، مصرف، خدمات، مسکن و کشاورزی فعالیت می کنند. البته این فعالیتها باید متناسب با قانون بخش تعاون عمل کرده تا بتوانند به بهتر شدن وضع اقتصادی و اجتماعی کمک کنند.
برای اینکه اعضا، شرکت‌های تعاونی در شهر قدس را به ثبت برسانند باید حداکثر 7 بوده و تمامی مسیر‌های منتهی به ثبت کردن شرکت را طی کنند.

اهداف ثبت شرکت‌های تعاونی در شهر قدس

1) اشتغال زایی برای عموم مردم؛ یعنی تلاش می‌کند، شرایطی را ایجاد کند که مردم بتوانند به اشتغال برسند.
2) برای کسانی که خواهان کار کردن هستند، اما وسایل مورد نیاز برای انجام کار را ندارند، وسایل و ابزار کار در اختیار می‌گذارد.
3) از تمرکز ثروت در دست افرادی خاص جلوگیری می کند و این هدف به دلیل تحقق بخشیدن به عدالت اجتماعی صورت می گیرد.
4) از مطلق شدن کارفرمایی، پیرامون دولت جلوگیری می کند.
5) باعث می شود که سرمایه و مدیریت به دست نیروی کار قراربگیرد. نیرو‌های کار به دلیل زحمتی که متحمل شده و ماحصل کارها و وظایف، مورد تشویق از طرف شرکت تعاون قرار می گیرند.
6) باعث پیشگیری کردن از تورم، احتکار و انحصار می شود.
7) باعث محکم کردن و وسیع تر شدن تعاون عمومی در بین عموم مردم می‌شود.

ثبت شرکت تعاونی در شهر قدس

شرکت تعاونی، توسط حداکثر ۷ شریک به ثبت می‌رسد و دارای تولید و مصرف محصولات بوده و بر طبق رضایت همه ی شرکا و هم چنین زیر نظر قوانین تعاون ایجاد می‌ گردد.
هر شرکت تعاونی در شهر قدس باید اساسنامه‌ای داشته باشد که این اساسنامه به وسیله ی وزارت تعاون تهیه می‌شود و سپس در اختیار شرکت قرار می‌گیرد.

باید قبل از ثبت شرکت تعاونی در شهر قدس، موافقت نامه‌ای جهت تشکیل این شرکت و هم چنین مجوزی برای ثبت، توسط وزارتخانه ی تعاون صادر شده باشد. اساسنامه ی شرکت تعاونی دارای موضوع، هدف، عملیات، مدت، نشانی، میزان سرمایه، تعداد اعضا و غیره می باشد که بر طبق این اساسنامه اعضای شرکت باید واجد شرایط بوده و بر تمامی امور، نظارت کامل را داشته باشند. شرکت تعاونی در شهر قدس دارای شخصیتی حقوقی است و دارایی آن از میزان دارایی اعضاء جدا می باشد.

سرمایه ی شرکت تعاونی در شهر قدس

این سرمایه به صورت سهام تقسیم می گردد. مبلغ و نوع این سهام، توسط اساسنامه مشخص می گردد.
از لحاظ سرمایه، شرکت‌های تعاونی به دو دسته تقسیم می شوند:
1) دسته ی اول، مخصوص شرکت هایی است که تمامی سرمایه ی آن تامین شده توسط اعضاست و حداقل سرمایه‌ای که هر کدام از اعضاء باید پرداخت کنند حدود یکصد میلیون ریال است.

2) دسته ی دوم نیز مخصوص شرکت‌هایی است که تنها بخشی از سرمایه یعنی تقریباً ۵۱ درصد توسط اعضاء تأمین شده و مابقی سرمایه توسط نهادهای دولتی و عمومی به شرکت داده می‌شود. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت ۱۰ میلیون ریال می‌باشد.

ارکان شرکت تعاونی و نحوه ی اداره ی آن

شرکت تعاونی در شهر قدس دارای ارکان؛ مجمع عمومی، هیئت مدیره و بازرس می باشد.
1) مجمع عمومی: متشکل از نمایندگان بوده که وظیفه ی انتخاب هیئت مدیره، بازرس، حساب سود و زیان شرکت و غیره را به عهده دارند.
2) هیئت مدیره: اعضای هیئت مدیره توسط شرکا انتخاب می شود و دارای مسئولیت هایی مانند اداره امور تعاونی، اجرای تصمیمات مجمع عمومی، تهیه گزارشات مالی، نظارت بر امور جاری، عزل و نصب مدیران و غیره می باشد.
3) بازرس: این گروه، توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شود و وظایف بازرس یا بازرسان شامل نظارت بر عملکرد هیأت مدیره، اطمینان داشتن از صورت‌های مالی شرکت، اجرای تصمیمات اساسنامه، رسیدگی به شکایات احتمالی اعضاء و غیره می باشد.

سخن پایانی

در انتها باید یادآوری شود که با استفاده از قوانین وزارت تعاون، سرمایه‌هایی که اعضاء متحمل می‌شوند نباید کمتر از ۵۱ درصد کل سرمایه ی شرکت باشد.
اعضایی که موفق به پرداخت سهم خود نشده اند، بر طبق مدتی که در اساسنامه قید شده، می‌توانند نسبت به پرداخت سهم خود، اقدام نمایند.
پس از به ثبت رساندن شرکت تعاونی، آن را در روزنامه ی رسمی آگهی کنند تا عموم مردم از آن مطلع گردند.
باید این نکته را مدنظر داشت که پس از انجام تمامی مراحل ثبت شرکت تعاونی در شهر قدس، در انتهای انجام مراحل، اداره ی تعاون، برای تاسیس شرکت تعاونی پروانه ساخت صدور می کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *